Case

Deze case handelt om een jaren aanslepend kluwen van fricties, conflicten en onenigheden tussen partners op een adviesbureau te Rotterdam. Deze klant heeft ons toestemming gegeven om haar case hier geanonimiseerd weer te geven. Hieronder leest u over de weg uit deze complexe situatie naar de uiteindelijke oplossing.

Case: business mediation bij FinPort Consult

Hoe een jaren slepende complexe situatie in 2 maanden werd opgelost

(geanonimiseerde case)

Situatie: Een kluwen van fricties, onenigheden en conflict binnen een zakelijke adviesbureau.

FinPort Consult was jaren succesvol. De partners waren inmiddels vijftigers: de tijd was rijp om enkele jongere medewerkers tot partner te benoemen. Het bleek een bron van fricties en conflicten.

Gevolgen en gevaren van de ontstane situatie

Wat waren de gevolgen van de ontstane situatie bij FinPort Consult? Wat waren de gevaren voor de continuiteit van het bedrijf? Werden deze als urgent ben belangrijk ervaren?

Analyse van de achterliggende problematiek

Wat waren de hoofdlijnen van de achterliggende problematiek?

Zakelijke mediation: de aanpak

Hoe de problematiek in kaart werd gebracht en met individuele gesprekken, pendelmediation en groepssessies aan een oplossing werd gewerkt: herstel van vertrouwen, een vernieuwde aandeelhoudersovereenkomst en strategie.  

Reflectie: was de situatie te voorkomen geweest?

Conflicten en fricties zijn vaak oplosbaar. Voorkomen is echter beter dan genezen: over de rol van pre-mediation en de-risking in zakelijke samenwerkingen.

Case: geanonimiseerde business mediation case

Lees hieronder meer, of neem contact op

MindBridge - Business mediators

Neem vrijblijvend contact op

Samen verkennen we hoe uw issues kunnen worden opgelost.

Stuur een bericht

Email uw vragen of informatie

Kennismakingsafspraak

Boek een online kennismakingsafspraak

Maak direct contact

Bel voor snel en direct contact

Business mediation case

Case: Een groeiend adviesbureau in conflict over opvolging*

*Met toestemming van de client en daarom geanonimiseerd

Situatie: onverwachte interne problemen

Het Rotterdams adviesbureau FinPort Consult groeide jarenlang. De markt was inmiddels bijna verzadigd, maar dankzij een stabiele klantenportefeuille bleef de omzet hoog en het bedrijf winstgevend. De onderneming werd geleid door twee ervaren oprichters, beiden begin 50, met een team van academisch geschoolde dertigers.

Terwijl de oprichters nadachten over hun toekomst, wilden enkele medewerkers meer zekerheid en groeikansen. Sommigen ambieerden een partnerschap, wat een logische oplossing leek: het bood continuïteit voor het bedrijf en een oudedagsvoorziening voor de oprichters. In afwachting van hun min of meer toegezegde toetreding groeide hun status al informeel, en het moment kwam om zaken formeel vast te leggen.

“Hoe winstgevend het bedrijf ook was, zonder een oplossing zou het bedrijf krimpen, in gevaar komen en mogelijk uiteenvallen”.

Oplopende spanningen rond eigenaarschap en visies op betrokkenheid

Bij de gesprekken over de voorwaarden voor het partnerschap ontstonden al snel spanningen. De oprichters verwachtten dat de nieuwe partners aandelen zouden kopen en actief zouden bijdragen aan het werven van nieuwe klanten. Tot hun verrassing bleken de medewerkers daar heel anders over te denken.

Zij vonden het vanzelfsprekend dat ze als partner aandelen kregen op basis van hun inzet en hechtten minder waarde aan de financiële investering. De oprichters, die het bedrijf zelf hadden opgebouwd, zagen die niet als realistisch. Maar daarnaast ook als een onderschatting van hun inzet om het bedrijf op te hebben gebouwd: voor hen was het eigendom van aandelen het resultaat van hard werken en risico’s nemen. Voor de aspirant-partners was het overnemen van aandelen juist een groot risico.

Daarnaast speelden er fundamentele verschillen in mentaliteit. De oprichters werkten volgens de aspirant-partners met de instelling van de jaren ’90: lange dagen en volledige toewijding. De jongere generatie had een andere balans tussen werk en privé voor ogen. Ook was er discussie over de commerciële inspanning: de nieuwe partners stelden dat ze zich op dit vlak voldoende inzetten, terwijl de oprichters vonden dat er te weinig werd gedaan om de omzet stabiel te houden. Was het niet vanzelfsprekend dat een partner zowel de orders binnenhaalt, primair klantverantwoordelijk is, naast alle inhoudelijke kennis en bedrijfsverantwoordelijkheid? De meningen liepen in de nuances erg uiteen.

Gevolgen en risico's voor het bedrijf

De gesprekken liepen steeds stroever, en het conflict escaleerde. Het overleg over de toekomst van het bedrijf kwam stil te liggen, en strategische beslissingen werden uitgesteld.  Hoewel de dagelijkse operatie doorging, dreigde de groei te stagneren met het risico van krimp op middellange termijn. De sfeer verslechterde en het bedrijf viel uiteen in twee kampen: de oprichters en de aspirant-partners.

Het grootste risico was dat de situatie verder zou escaleren en de continuïteit van het bedrijf in gevaar zou komen. Daarnaast ontstond de dreiging dat medewerkers zouden vertrekken vanwege de slechte werksfeer. Hoe winstgevend het bedrijf ook was, zonder een oplossing zou het bedrijf krimpen en mogelijk uiteenvallen.

Achterliggende oorzaken van dit conflict

Dit conflict werd veroorzaakt door meerdere factoren:

1. Onvoldoende voorbereiding op de opvolging, zonder voorkennis van valkuilen

De toetreding van nieuwe partners werd ingezet zonder een doordacht begeleidingsproces. Dit is een veelvoorkomend probleem in bedrijven waar opvolging een rol speelt, zoals in familiebedrijven.

2. Verschillende visies en botsende verwachtingen van verschillende generaties

De toetreding van nieuwe partners werd ingezet zonder een doordacht begeleidingsproces. Dit is een veelvoorkomend probleem in bedrijven waar opvolging een rol speelt, zoals in familiebedrijven.

3. Geen gestructureerde- en onvoldoende interpersoonlijke communicatie

Doordat de verwachtingen niet systematisch werden besproken en de consequenties niet in samenhang werden geanalyseerd, ontstond er een groot misverstand over de verwachtingen omtrent het partnerschap. Dit had betrekking op alles wat een partnerschap omvat, zoals financiën, rechten, plichten en inzet. Maar ook intreden, uittreden en delen van risico's. Hierin zijn vele mogelijkheden: het gaat er om dat de partijen niet samen tot een keuze en oplossing kwamen.

De aanpak: zakelijke mediation als oplossing

De impasse werd doorbroken met zakelijke mediation. Het proces werd gestart met individuele gesprekken, zodat de mediator de standpunten en belangen van alle betrokkenen in kaart kon brengen. Deze gesprekken verliepen strikt vertrouwelijk, wat essentieel was om openheid te creëren. Ook enkele andere medewerkers werden gesproken om een bredere context te begrijpen.

Na deze gesprekken was de situatie nog niet rijp voor een gemeenschappelijke sessie. De mediator werkte daarom met pendelmediation: partijen spraken via de mediator, die tussen hen bemiddelde. Dit hielp om de gespannen verhoudingen te verzachten en begrip voor elkaars positie te creëren. 

Toen de communicatie hersteld was, volgden gezamenlijke gesprekken waarin de partijen, gefaciliteerd door de mediator, aan mogelijke oplossingen werkten en samen keuzes hierin maakten.

Stapsgewijs werkten de partijen daarmee ook al aan afspraken over de aan te passen aandeelhoudersovereenkomst en de afspraken bij toetreding. De mediator begeleidde dit proces zonder zelf naar een oplossing te sturen, zodat de partijen deze zelf vormgaven.

Het resultaat was een herzien aandeelhouderscontract, uitgewerkt en vastgelegd door een jurist. Hierdoor konden de nieuwe partners formeel toetreden.

Hiermee was er weer vertrouwen, betere communicatie en een basis om te werken aan de toekomst, waaronder een strategie.

Inmiddels is een van de oprichters volgens plan uitgetreden, en een tweede volgt binnen enkele jaren. Het bedrijf blijft groeien en heeft al een nieuwe partner toegelaten.

Reflectie: had deze situatie voorkomen kunnen worden?

Conflicten zijn niet per se verkeerd: ze maken duidelijk waar meningsverschillen zitten en bieden kansen om zaken beter af te stemmen. Het probleem ontstaat pas als conflicten escaleren en de onderneming schaden.

In dit geval had preventieve mediation veel kunnen besparen. Preventieve mediation brengt potentiële conflicten vooraf in kaart, nog voordat partijen samenwerken of een grote verandering ingaat. Een mediator stelt vragen waar ondernemers vaak zelf nog niet over hebben nagedacht, zoals:

Door vooraf over deze en andere vraagstukken na te denken, uit te diepen en afspraken te maken, kunnen toekomstige conflicten worden voorkomen. 

Conclusie

Zakelijke mediation bracht in relatief korte tijd een oplossing voor een conflict dat al drie jaar speelde bij FinPort. In minder dan drie maanden werd een impasse doorbroken die jarenlang de groei van het bedrijf had geremd. De werkdruk en privésfeer van de betrokkenen leden onnodig onder de situatie, terwijl dit met de juiste aanpak veel eerder opgelost had kunnen worden.

Preventieve mediation had deze situatie zelfs kunnen voorkomen. Door vooraf mogelijke spanningen bespreekbaar te maken, was er geen escalatie geweest en was er minder tijd verloren gegaan. 

Vandaag de dag gaat het goed met het bedrijf. Dankzij de zakelijke mediation zijn de relaties hersteld. De nieuwe partners groeien in hun rol, en een extra partner is inmiddels toegetreden. Een van de oprichters is volgens zijn wens kunnen uitstappen, en de tweede zal binnen enkele jaren volgen. Dankzij zakelijke mediation heeft dit bedrijf weer een toekomst en zijn ook de relaties hersteld. 

“Dankzij zakelijke mediation heeft dit bedrijf weer een toekomst en zijn ook de relaties hersteld” 

Ronald Verschueren

oprichter MindBridge, senior mediator